aannastinas.blogg.se

2 0 1 4

Publicerad 2014-12-31 12:09:00 i hejdå farväl vi ses igen,

Det var det året det. 
När jag tänker tillbaka på allt så har det enda hänt en jävla massa, och jag vill nästan påstå att detta varit mitt livs hitills mest händelserika år. Skriver här om det jag minns och dokumenterat på bild, men en hel del finns ju faktiskt bara som små fragment, utan någon riktig substans att fästa sig vid så man verkligen kan sätta ord på det. Lite gammal hederlig eftertanke.
Glodde igenom förra årets resume, som jag knåpade ihop för 365 dagar sedan vid denna tiden, (det finns här förresten: http://aannastinas.blogg.se/2013/december/2013.html ), och det slår mig att jag överlevde även detta året. Vi klarade det. 
Vilket jävla år det blev. Är fan nöjd ändå.
 
Så nu kommer ett långt jävla inlägg. Härligt. 
Fram till maj kommer bildrna vara i stort format, då jag ej hade dessa på telefonen. Håll till godo.
 
 
 
 
 
 
JANUARI
 

Efter ett nyår som bestått av precis det som nyår BRUKAR bestå av, dvs att vid tolvslaget ligga och blöda på stortorget efter att ha halkat sönder på isen, och att några minuter senare ha en främmande tunga nedtryckt i sin hals - så var jag ändå rätt så redo för 2014 års första månad.
Januari var som jag minns det - en himla händelselös månad. Försökte väl för det mesta bara återhämta mig från december, som väl i det närmsta kan beskrivas som månaden då 70% av 2013s händelser skedde. Men men. Hängde mest med Goran, som bilder skvallrar om - har för mig att vi raveade sönder några biosalonger när paranormal activity visades, käkade okristliga mängder subway-mat och agerade skogshuggare en hel del.
 
 
 
FEBRUARI

Februari var dock lite mer fartfylld, inledde det hela med att hoppa på ett plan ner mot Göteborg med tre andra donnor för ett stycke European Youth Parliament (EYP). Vi hade lyckats komma vidare från den regionala sessionen, och nu vankades det fyra dygn av sömnlöshet (sov totalt åtta timmar. TOTALT), mycket arbete, enorma diskussioner om migration och integration, deeptalks 04.00 på det lilla vandrahemmet med nyfunna vänner och häng på Göteborgs Stadshus. Det blev rejäla dagar. Lärdomsrika dagar. Fortsatte månaden med att hoppa på ett tåg mot Stockholm och hängde med min kära Fanny, fuckade ur på tacobar, gick vilse i Uppsala på jakt efter den perfekta loppisen och firade en nybliven artonåring med pompa och ståt. Åkte krokomsturen på bakhala skidor gjorde jag också. Aldrig mer.
 
 
 
MARS

Mars alltså. Började mars med att hamna på fiesta borta i Bringåsen, hinkade i mig alldeles för stora mängder rödvin vilket resulterade i en alldeles för grov fylla vilket resulterade i en alldeles för avdäckad annastina någonstans ute på isen. Japp. Åkte turskidor med några godbitar, blev vegetarian och hängde med Maya en hel del borta i Täng, och vi började sakta med säkert komma fram till vad våran sommar skulle bestå av. 
 
 
 
APRIL

Så kom kära April, en månad med det mesta av det bästa. Åkte på internationell-fest borta i spikbodarna - vilket slutade i Lena Philipsson och att jag hamnade på efterfest på ett 50årskalas. Månaden fortsatte med en Åre-tripp med Maya, vi snackade lite med Stefan Löfven å ÖP:s vägnar - och demonstrerade mot en utvisning (vilket till slut slutade i att mannen i fråga fick stanna!!!!!!!!). Hade livets konstigaste kväll där jag först befann mig på 18årsfest i orrviken, hamnade i frösö sportstuga, dansade till hard rock halleluja på en bensinmack, var på festturne utan varken skor eller jacka och snodde tvål från kebabbaren. Allt på en kväll. Rätt imponerande. 
Lenita invigde sin nya lägga i odensala, och här hängde jag rätt mycket. Drack 2.25or på österäng, gick med i Grön Ungdom och blev invald i dess styrelse - och firade en himla rolig valborg. 
 
 MAJ

Så var kära Maj här, också. Årets mest hypeade månad - men jag var taggad. Åkte till svenstavik med Alice och höll i vårat första bokbord med Grön Ungdom, insåg att Sverigedemokraterna var ena riktiga ägg - och då Jimmie kom till stan så vände hela Östersund ryggen. Inklusive några själar som stod och delade ut kakor med antirasitiska motiv på. Dvs vi fyra. Soft. Dansade min sista dansshow på storsjöteatern, var på en del studentfester, varav en där jag och Krille hamnde på gamla teaterns tak efter att tagit oss in genom köksingången (????). Spelade shoreline tills halsen blödde, nattbadade i badhusparken, bröt oss in på länsresidenset 02.00, blev twitter-kändis efter en tweet med hashtagen #mittsämstahaff och var mest bara glad över att både EU-val och mitt E i matte var klart. Drack vin i björkbacka och hamnade i en festbuss. Åkte till Uppsala en sväng och gick på Cabaret, och bokade interrail-biljetter med Maya.
 
 
 
JUNI

Aaaaaahhh Juni. Inledde med buller och brak, slutade tvåan, studenten inföll - och så gjorde några fina dagar efteråt då jag överraskade morsan med biljetter till Håkan Hellström som hennes födelsedagspresent. Glodde på den ökända Ullevi-konserten och skrek till stämbanden blödde, och tårarna slutade aldrig rinna den kvällen. Livets finaste kväll. Hängde i Göteborg i några dagar och gick på Liseberg. Spelade norsk kareoke i en källare och bröt oss in på tennisplanen i björkbacka mitt i natten. Organiserade en frankrike-reunion med oss som varit till frankrike på utbyte, och drack zumbali i björkbacka. Extraknäckade en del på jazzköket, jobbade på dagis med Gorre, grillade halloumi och diskuterade livet med några godbitar på en gräsmatta i stan. Morsan fyllde år och jag agerade bartender. Blev utsedd till EU-ambassadör och hoppade runt på möten.  
 
 
JULI

Så kom den. Månaden med stort M. Den sjätte juli tuffade jag och Maya ner på kontinenten, vi upptäckte tretton länder under vår färd - och detaljer såsom att bryta sig in bakom en bardisk i Milano, vara hemlösa i en slovensk hamnstad, långa promenader i Paris, Auschwitz, och Absint-barer i Krakow, sol, bad och filmfestivaler i Kroatien, vilse i Prag och Christiania i Köpenhamn - gjorde detta till nog den bästa månaden i livet. Det var kul. Kul som fan. Juli levererade på alla plan, jag blev svinigt kär, träffade mängder med människor med lika vilsna själar som vi två, levern förstördes totalt och jag återvände hem utan att ha duschat på en alltför lång tid. Hamnade på yran väl hemma i Östersund och kampanjade för Grön Ungdom. 
 
 AUGUSTI

Mötte under våran tågluff några österrikare i Köpenhamn, och dessa kom upp till Östersund under sin egna tågluff - och bodde hos mig några dygn. Vi upptäckte Åre, gick på jamtli, hade grillkvällar och badade bastu - komplett med brudar&bärs. Åkte på kryssning till finland med bror,bror&mor, drack en alg-smoothie och blev traumatiserad för livet, hinkade mojitos, mjölkade kossor och fyllde helt plötsligt 18 bast. Hade fiesta, blev redigt packad (aaahhh zumbali), spelade shoreline och gjorde (laglig) krog-debut. Ah, juste. Började trean gjorde jag också.
 
 SEPTEMBER

Wake me up when september eeeeennds..... lite så kändes det när miljöpartiet enbart fick 6.8% i valet, medan SD fick hela äckliga 13%. Rgeringsskifte, javisst - men att ett sådant parti som SD får en sådan enorm kvantitet av rösterna, det var jobbigt. Kampanjade alltså en hel del, röstade för första gången, firade några artonåringar med roliga fiestas, slog sönder min tå under en period av fylla och villa och hamnade knappt utan att jag fattade det - på Korsika. Hängde här en vecka för att fira pappsen, skumpade runt bland bergen, käkade mango tills magen sprack, besteg ett berg eller två, drack ohyggliga mängder rosevin och badade en hel del. Det var en fin tripp. Spelade kort gjorde vi också. Mycket kort.
 
 OKTOBER
 
Under oktober var det mycket krogande som gällde. Marite blev min hemstad mer än vad krokom var, hällde i mig billigt vin och dansade till dunk-dunk (eller som den moderna världen kallar det: """house""""). Hängde på tingan en hel del. Spenderade många kaffe-koppar och ännu fler funderingar med Lenita, åkte på samhälle-fest i bring, funderade rätt mycket på livet efter skolan - och helt plötsligt så satt jag på ett plan ner mot Dar-es-Salaam och Tanzania för ett tre veckor långt äventyr. Jadååååå
 
 NOVEMBER

Här hände det grejer. Största delen av november befann jag mig i en by ute på den tanzanianska landsbygden. Var engelskalärare, bodde hos en pastorsfamilj och spenderade mina kvällar run en öppen eld omgiven av sjungande kvinnor i färgglada tyger medan jag kokade majsgröt för drottning och fosterland. Lärde mig swahili, fick magsjuka, besteg berg, fick mängder med vänner för livet och duschade inte på tre veckor. Blev invigd i församlingar, var med om en förlossning, åkte buss i tolv timmar i sträck rakt genom landet, missade nära mitt plan hem och var bara i allmänt tillstånd av lycka under denna tiden. Sprang in i ett lejon gjorde jag också. Fina Tanzania. Fina jävla människor. 
Kom hem till swe, och efter att min körtelfeber lugnat sig så åkte jag på fiesta i spikbodarna och följde upp detta med en tripp till Bryssel. Befann mig inom Belgiens gränser i tre dygn, hängde på parlmentet, träffade ministrar och grillade de ansvariga om miljö och jämställdhets-frågor. Det var givande dagar. November levererade.
 
 DECEMBER

Ja, året gick mot sitt slut. 
December började sämst. Jobbiga stunder med känslor som maldes sönder gjorde mig inte så pepp på life, men lite öl på jazzy, artonårsfiranden, klassfester, spontanare till åre och bygget med Tilda & On-yee för lite Krunegård (!!!!!!!) gjorde det hela snabbt mycket roligare. Befann mig på Rundgång Fågelsång där jag raveade till 70talspunk, träffade nytt folk, hängde i järpen, fick jullov och firade en fin jul med päron och morbror. Helt ok månad ändå. Pluggat en hel del. Jobbat en hel del. Festat en hel del. Men fin månad. 
 
 
Så ja. 2014 var ett jävla konstigt år. Många händelser, resor, människor och framförallt - uppdruckna ölglas. Och kaffe.
Jag glor lite på min resume ifrån ifjol och inser att jag faktiskt klarade det. Tänk va. Det BLEV ett mäkta fint 2014. Ett mäkta fult år också, men framförallt lärorikt och bra. Man blir nog faktiskt, klokare med åren.
 
2k15 - bring it. (Det värsta som kan hända är trots allt att det går åt helvete. Och det är ju inte så farligt)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela