aannastinas.blogg.se

ett inlägg om sex :-))

Publicerad 2015-03-31 14:30:00 i hejdå farväl vi ses igen,

 
Ja. Tänkte då alltså ta och skriva lite om ett väldigt tabu-belagt ämne, nåt som man kanske håller för sig själv och inte skyltar med så mycket. Men men. Nu tänkte jag skriva om sex.
 
Jag är 18 år gammal, och trots att jag vet att jag har släktingar som läser denna bloggen lite då och då tänker jag inte stoppa under stolen att jag under de senaste åren har testat det mesta gällande just sex. Med detta kommer en del erfarenheter. Bra som dåliga. Men sex är viktigt att prata om, dels för att det påverkar de flesta av oss - och för att minska hypen runt det.
 
Först och främst: oskulden. Enligt mig, så är det enda du kan göra med en oskuld - det är att förlora den. Förlora är förövrigt ett dåligt ord - då det anspelar på att du tappar något viktigt. Oskulden är inte viktig. Den är ett koncept - inte ett fysiskt tillstånd. Att "förlora oskulden" är så himla hetero-normativt så det är galet. Det som anses som att förlora oskulden är heterosex. Dvs mellan en man och en kvinna. Straight up vaginalt samlag. Några andra former finns det inte. Långt ifrån alla har hetero-sex, debuterar två tjejer med varandra anses dom inte förlora oskulden. Men så fort du har haft en kuk i dig - då är din **viktiga** oskuld förlorad föralltid. Rent ut sagt väldigt heteronormativt, slut-shameande och löjligt. Du väljer själv när du vill börja, och du förlorar ingen värdighet genom att göra det. 
 
Det absolut viktigaste gällande just sex - är samtycke. Finns inte samtycket, är det inte sex. Då är det våld. Och då är det våldtäkt. Punkt slut. Att använda sex eller en sexuell handling som en slags makt-demonstration är fel på alla plan och också skaparen till det vi idag kallar för macho-kulturen eller våldtäkts-kulturen. Och _ingen_ ska behöva utsättas för det. Ingen. 
 
Åter till början av detta inlägget - jag har som sagt själv en del erfarenheter gällande ämnet, anser mig inte som någon sexolog eller expert, men man lär sig en del av ett par år i ÖSDs uteliv. Det ska Gudarna veta. Sex har många sidor, i stundens hetta på en krogtoa (lol) eller som en fin romantisk gest mellan människor som verkligen bryr sig om varandra. Sex är dock inte kärlek, även om det kan finnas såna känslor inblandade.
Vare sig du har legat med 500 eller 0 - så har ingen rätten att slamp-förklara dig. Kom ihåg det. Att vara sexuellt aktiv är inget nedvärderande - mer ett tecken på att du bekväm i din kropp (oberoende av vilken kropp du nu råkar ha) och att du har hittat något som är ett av livets goda. För sex är SÅ mycket mer än bara vanligt "kuk-i-fitta"-tänk. Sex sker mellan alla kön. Sex är nice. Och det är det som är utgångspunkten. Oberoende av vem du ligger med, hur många du ligger med, när du väljer att börja ha sex eller vilken sorts sex du gillar. Den som äger kroppen bestämmer reglerna. Och det är du själv. VIKTIGT. 
 
Så ja. Finns samtycket? Kör på. 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-31 16:23:22

Ursch , s*x... x) Var inte Eklig .

Svar: HEHE
Anna-Stina Ericson

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-31 18:35:36

Du är ju för bra alltså!!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela