aannastinas.blogg.se

When we were winning

Publicerad 2017-06-27 21:54:34 i hejdå farväl vi ses igen,

Imorse 06.00 ringde väckarklockan. Morsan hade lämnat mig och far till vårat öde för en sväng till Stockholm - och den arma dottern i hushållet pallrade sin halvsovande röv ner mot fjöset för att mjölka kossorna. Och lite så har dagen fortskridit. Har transporterat x antal kilo ved och lastat in skiten i källaren, gått okristliga avstånd i skogen med voffen då stackarn löper och således måste gå runt kopplad för att ej bli påhoppad av diverse kåta hundkarlar i byn (alltid är det nån jävla snubbe som kommer och sabbar allt), mjölkat kossorna ännu en gång, kramats med getterna och tillagat min beryktade linsgryta till mig och farsgubben. Jovars. När katten är borta dansar råttorna på bordet konstaterade jag och pappa och spenderade således kvällens senaste timmar med att sortera horder med gamla fotografier från sent 1800tal, försökte lista ut vem som avbildades på de stela gulskiftande porträttbilderna och försökte årsbestämma med hjälp av gamla släktträd från halva Jämtland. Gick lite efter devisen att så fort en människan namn gått i glömska - har också människan i sig försvunnit ur medvetandet. Så om inte annat, som en medmänsklig handling. Att inte låta dom där gamla tanterna med kragar som nådde upp till örsnibbarna och med högaffen i näven - att inte låta dom falla i glömska. Dom har fan dragit sitt lass i historieskrivningen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela