aannastinas.blogg.se

2k15

Publicerad 2015-12-31 13:30:08 i hejdå farväl vi ses igen,


Så var den här. Ännu ett år är till ända. 2k15 års resumé. Varnar redan nu för ett långt jävla inlägg. Men det kan ju vara ganska sköj dä mä. 

JANUARI


Ja 2k15 inleddes med en hög dos vuxenpoäng för fröken Ericson. Körkort tog jag slutligen efter en lång kamp och pojkvän skaffade jag mig. Spenderade således mycket tid med att bila norröver mot Järpen och Åre, blev utslängd samt portad från Verandan & Bygget (något som visade sig vara bortglömt några veckor senare) fick en knäpp och hoppade in i en fullpackad minibuss och hamnade på dansgala i Häggenås (????), Krunegård släppte nytt, hängde med en kär vän på abort-avdelningen, gjorde pizza med Lenita och hängde nog på Oscars lite för mycket än för mitt eget (min levers) bästa. 


FEBRUARI


Inledde februari med att spilla öl över hela Noi, hoppade in i Henkes bil och hamnade i Järpen ett par gånger, lärde mig älska kaliber vit mer än min egen hembygd, upplevde en kväll som inleddes med orden "en öl ikväll?" och som avslutades med att ligga halvdäckad i ett badrum någonstans i Odensala, firade 100 dagar kvar till utspringet (aka studenten) med att supa mig svinpackad på förfesten och spy 21.15, spenderade många kvällar med att bila bort till Lenita, dricka te och röka cigaretter (som jag visst gjorde på den tiden), avverkade mina  tre föreläsningar om EU, fick efter en lång väntan äntligen studentmössorna och lärde kära Hannerz mjölka kossor. Mello var i Östersund för första gången EVÖÖÖÖR, bjöd in till mellohäng i Kälen och jag och Goran klädde ut oss till schlager-horor klockan 02.00. Just det, firade även mitt livs första alla hjärtans dag då jag visst fann mig själv i ett förhållande, med att dricka rödtjut, käka vegopasta och bli hög. 

MARS


I mars begick jag det fatala misstaget att alltså agera chaufför en bygget-kväll. Johnossi spelade och jag var spiknykter. Firade detta med att sladda i diket det första jag gjorde nästföljande dag. Annars så. Skrev mitt livs första Högskoleprov, såg stenpackad Hoffmaestro på bygget och blev frälst, blev bekant med uttrycket "fuckboy", attendade fest med tema Ryssland där jag, Alice & Marin var utklädda till pussy riot, hamnade i Brattland med Lenita en oerhört diffus natt, hängde mycket i Järpen, agerade sober driver ännu en gång och tings hade natt-öppet, spenderade sista helgen på mitt livs sista sportlov i Storhogna med att åka slalom och dricka öl. Lyssnade något enormt på Nationalteatern och rev ner hö. Spelade in film med Goran & Hannerz där vi brände häxor, crashade personalfest i Åre och i vanlig ordning hamnade jag i Nälden hemma hos Lenita exemplariskt ofta.


APRIL


Ja, April. Inledde denna månaden med att fira påsk med Lenita genom att roadtrippa runt i Jämtland, skrev slutligen klart mitt jävla gymnasiearbete om hållbara drivmedel, och bilade till Trondheim med pojkvän för att åka vilse, käka sushibuffe och glo på en stängd katedral. Månaden fortsatte och jag fuckade ur på Tings när Kitok spelade, firade en nykter 50dagars, hamnade i Stockholm under en helg med skeva familjen och glodde på musikal, spenderade många timmar på olika loppisar i sökan efter en jävla balklänning och avslutade April genom att fira Valborg med att vara svinfull i tre dagar. 


MAJ





Maj, kära Maj. Här vankades det min sista kraftansträngning som EU-ambassadör för Jämtland/Härjedalen då jag hängde på konferens på Frösön ett par dagar, köpte biljett till Roskilde och balveckan drog igång. Hade livets roligaste balkväll där jag + pojkvän + friends anlände till Gamla Teatern svinpackade, åkte på GU-läger i Åre över en helg med Schubert & Zorobitch (där vi en kväll smet ut för att bärsa), tingsade väldigt mycket, invigde Österäng, hade ångest inför vad hösten skulle komma att föra med sig och lämnade aldrig huset utan studentmössan. Attendade mösspåtagningsbal, där jag + så gott som samtliga studenter på JGY blev väldigt berusade på billigt vin sponsrat av bästa wargen, råkade slå sönder läppen på min bordsherre, och avslutade kvällen med att agera frisersalong. Maj avslutades med att Marin, Schubert och undertecknad for till Huså för fiesta med hembryggd öl, en kväll som  resulterade i mer dåligt än bra. 


JUNI


Så kom Juni till slut och studentveckan inleddes med buller och brak. Drog en sjudagars-fylla, drack fulvin och spenderade fler timmar på Jane Doe och Skolgatan 42 än vad jag var hemma. Femte juni kom, jag inledde min studentdag tillsammans med min klass, blev full 08.30, hade livets roligaste utspring + flak, höll svinpackad i mottagning i Kälen och trots allt detta så resulterade kvällen under smärre kaotiska omständigheter som gjorde att hjärtat smärtade ganska så rejält. Juni fortsatte, jag inledde mitt sommarjobb på Blomstergården, lärde känna fina Sofie och åkte på roadtrip till Lit en sommarkväll för att lyssna på Anttila. Det var behövligt. Firade midsommar i Umeå med min kära skeva släkt, hängde i Skärgården, drack whisky och övernattade i en övergiven skola. Två dagar senare satte jag mig på ett tåg som förde mig och resten av Camp Incestfest mot Danmark, Köpenhamn, och Roskilde. 


JULI

Ja, Roskilde alltså. Trots smärta i lilla hjärtat så var Roskilde allt jag förväntat mig och så mycket mer. Elva dagars fylla kantat av vänskaper jag nu värderar väldigt högt gjorde det till en himla himla fin tid. Tuborg 4 life. Gjorde entre i Kälen och hängde mycket med Lenita. Levde kvar i Roskilde-bubblan under hela Juli, attendade BK-festivalen med stora delar av Camp Incestfest, en kväll som resulterade i att dansa på bordet i en tiomiljoners-villa, jobbade mycket och mixade upp detta med att dricka öl nästintill varenda dag. Hängde nere i stugan ganska mycket, kramades med farbror och körde hö. Upplevde en kväll där jag drog från efterfesten vid halv sju och gjorde entre på jöbbe 07.00, stråket-veckan inleddes och inte heller här fick levern vila. Köpte en Yran-biljett, slängde upp bh-n på pizzaboys-spelning, somnade på diffusa efterfester och insåg här någonstans att det kanske vore soft med lite nykterhet ett slag. 

AUGUSTI

Ja nykter blev jag en vecka åtminstone, sedan drog festen med stort F igång - nämligen omoraliskt. Fem flickor firade sina respektive 19årsdag hos mig i Kälen, en kväll som kantades av fönster som ramlade ut, nakendanser på höbalar och fulvin. Det var kul. Mindre kul att städa dagen efter (då jag alltså hittade en komplett främling i min städskrubb???). Så kan det gå. Fick slutligen in det sista höet till vintern, körde traktor och beslöt mig sakta med säkert för att skippa Uppsala-planerna till hösten. Bilade till Ristafallet med delar av Roskilde-gänget, badade, däckade i en trashad stuga och åkte iväg på den årliga Helsingfors-kryssningen med lilla familjen nästa dag. Hällde i mig en mojito, gled runt på finländska gator och spelade bort mina pengar i sällskap av mina bröder. Det var sköj. Jobbade, och mottog en dag på jöbbe ett samtal att jag fått rum i Uppsala. Jahapp. Så var planerna ändrade. Hade multipla hejdå-kvällar med kära vänner, och tre dagar efter min Sweet Nineteen avgick flyttlasset. Flyttade in hos Elias i en vecka, bokade resa till Köpenhamn första kvällen, insåg att Klubb Katuscha var mitt spirit-animal och hade min första föreläsning med kära Genus A.

SEPTEMBER

Här hände det grejer. Fick nyckeln och skrev kontrakt för mitt alldeles egna rum på Studentvägen 34, lärde känna några av de finaste jag vet idag, hängde orimligt mycket med min nyfunne bästa vän Elias, åkte upp till Jämtland en helg för att attenda #erikafestivalen, raveade på silent-disco i en lada, drack ohyggliga mängder öl och kramades med saknade vänner. Åkte hem till Uppsala, gick på pubrundor, hängde på reccegasque, avverkade min första tenta och avslutade månaden med att i sällskap av Elias & Alice bakfulla hoppa på tåget mot Köpenhamn - en natt som skulle resultera i svartklubbar, fyra fyllekäk, massa lööve och att jag halv fem på morgonen i sällskap av en komplett främling lämnade min väska, jacka & plånbok i Danmark och åkte till Malmö på efterfest. 

OKTOBER

Inledde oktober med att hänga på nationer, åkte till Stockholm och glodde på Bob Dylan (!!!!), avverkade en dagsfylla på Stockholms gator med Festav, käkade vegolasagne med Anna, Olivia & Elsa, hamnade på project x i Flogsta, attendade baklänges-gasque med rymdtema på ÖG med mitt bitch-crew, köpte biljetter till Håkan i juni, festade till det en hel del och avverkade tenta numero dos. Upptäckte att Palermo var min plats på jorden. Åkte upp till Jämtland över en helg, hängde på Oscars, tingsade en hel del och plockade frusna blåbär. Oktober fortsatte, jag hamnade åter i Uppsala - och under halloweenhelgen tog jag min vindunk och begav mig mot Linköping i Elias sällskap för att hälsa på Alice och hänga i halloween-kollektivet under en helg. Hinkade tuborg, hade ensam efterfest kl 04.00 på morgonen, käkade tortellini och blev strandsatta i Sala på vägen hem. 

NOVEMBER


I november vankades det fest, tvätt och plugg. Hade en helkväll med Olivia komplett med Läkarsläpp & pubrunda, morsan kom på besök för att sätta upp gardiner - något som resulterade i att vi åkte till Stockholm för att fika och deeptalka, hängde på ett par inflyttningsfester, Minna kom på besök och vi hällde i oss en kanna öl på Palermo. Månaden fortsatte, drog med mig Amanda & Elsa på julmarknad på slottet, Elsa gjorde mojitos med 6391618172 andelar rom i, festade till klockan 05.30 fler än en gång, blev medlem i REA-gänget där vi upptäckte Livsmedelsverkets djupaste hemligheter gällande jämställdhet, gick på Katuschka 2.0 och vaknade upp på sjunde våningen i Flogsta. Onyee kom på besök, firade detta med att tatuera oss, bli dagsfulla på Elk och fucka ur till Bob Hund på UKK. Bästa kvällen i mannaminne. Hade multipla adventsfikor med mina högt älskade korrar, ölade med kära kursare och avverkade tenta numero tres. 

DECEMBER
Så var vi slutligen uppe i årets sista månad. December påbörjades med att min kära lilla familj kom på besök till Uppsala, vi gick på museum, drack öl och jag snodde till mig hotellfrulle under en helg, månaden fortsatte och jag hade redigt ont i lilla magen. Således blev det inte så mycket festligheter, men Silvana fking Imam på UKK med kära friends lyckades jag trycka in. Följande kväll tog jag mig i kragen, jag & min soulmate Elias plankade in på Gasque, hamnade i ett sambatåg och dansade till 05.00. 
Hade en rövig vecka där jag fysiskt mådde piss, men blev snabbt på bättre humör när jag blev bjuden på chips&dipp av Olivia & Elsa och fick beskedet att jag fått en roll i vårens storspex i Uppsala (!!!). Avslutade hösten med en heldag i Elias sällskap, och flertalet julmys med kära vänner. Den 21a vankades det Norrland, och Norrland blev det. Hamnade i Kälen, mjölkade kossor, hängde hos Festav, tingsade och tog skogspromenader. Firade livets mysigaste jul och agerade levande julkrubba i Krokoms julspel. 2015 slutade fint. 



Ja. Det var det året det. Jag tog studenten. Jag skaffade mitt livs första förhållande (som iochförsig slutade som det slutade). Jag tog körkort. Jag flyttade hemifrån. Jag började plugga. 
Tänk VA. Glor igenom förra årets resumé och konstaterar att om det var året jag reste en jävla massa - så är detta året jag tog multipla kliv in i något slags vuxenliv. Har lärt mig sätta på en tvättmaskin. Har lärt mig hur det känns att vara så kär att en spricker. Har tyvärr också lärt mig när allt rasar. Har lärt mig att ICAs tortellini för 22.90:- e det enda jag behöver. Har lärt känna så löjligt fina människor i Uppsala. Har insett att mina Jämtlands-vänner är värda allt i hela världen. Har utvecklat en intersektionell feministisk analys. Har lärt mig koka potatis.
Ja. Vi klarade 2k15 kära ni. 
Tänk va. Detta med **new year new me** anser jag även detta året är total jävla bullshit, då en aldrig kan förändra hela sig själv under loppet mellan 23.59 den 31a december och 00.00 den 1a januari - men jag ska ge mig själv ett ärligt försök att kanske bli snäppet vassare under 2k16. Citerar Grynet, ta ingen skit. 

2k16 alltså. Come at me. 
(Det värsta som kan hända är ju trots allt att allt går åt helvete. Och det är ju inte så farligt). 

Kommentarer

Postat av: Elsa

Publicerad 2015-12-31 15:31:03

Du glömde mina mojitos xcuse mee

Svar: Hahahahaha kirrat nu
Anna-Stina Ericson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela