aannastinas.blogg.se

2 0 1 6

Publicerad 2016-12-31 13:49:00 i hejdå farväl vi ses igen,

 
Så satt jag här ännu en gång. Ännu ett år till ända, ännu ett år som ska utvärderas och komprimeras. Ni som varit med ett tag vet med er att detta blir min fjärde resumé till rakning, och för er som inte varit med sedan innan så ska ni veta att detta brukar innebära årets längsta inlägg. Men men. Avsluta på topp, eller hur?
 
 

JANUARI

 
 
År 2016 inleddes med dunder och brak då jag halsade en flaska billig skumpa (som jag såklart snott på valfri efterfest) och raveade runt i Öset city som aldrig förr med främmande tungor nedtryckta i min hals. Månaden fortsatte med multipla tings-häng, en kaffekopp eller fyrtio och att den sista tentan på Genus A (då jag alltså snackade om Kim Kardashians break the internet-bild) blev avklarad. Detta firades med pizza & bärs som så sig bör, hängde med mina högt älskade Marikas Angels dagarna i ända och diskuterade självuppskattning, hamnade i Stockholm i kära Tildas sällskap och upplevde en natt där jag missade sista pendeln hem, drog på efterfest med missbrukare och plankade morgonbussen till Uptown. Inledde terminen på Kulturantropologi, lärde känna några väldigt fina och vi hade våran första taco-kväll. Första repen med spexet gjordes, jag insåg att jag på fullaste allvar skulle spela en fascistisk moralkärring, drog en stockenkväll eller fyrtio, åkte till Skåne en helg med lilla familjen då ett stycke kusin skulle prästvigas, pubrundade och avslutade månaden med en fulsittning i sällskap av nonsens, en förening som skulle visa sig betyda hästlängder i detta livet.
 
 
 
 
FEBRUARI
 
 
Denna månaden bestod av känslomässigt kaos mestadels, då lilla hjärtat blev krossat i femhundra delar. Har med andra ord inte så mycket att sammanfatta denna månaden med mer än att 90tals-kvällen i kära vänners sällskap, Härjajämt, tuborg och Flogsta räddade mitt liv. Lyssnade på Nationalteatern, halsade vodka ensam på mitt rum och försökte mend a broken heart. Lyckades hyfsat. Avslutade månaden med att måla naglarna pissgröna.
 
 
 
MARS
 
 
Mitt känslomässiga kaos hade så sakteliga börjat gå över när årets tredje månad gick av stapeln, Elias fyllde tjugo (!!!!) och jag avverkade ännu en tenta. Firade såklart med en redig utgångs-helg då älskade Schubert kom på besök från Linköping och vi genomförde den beryktade Golden jävla Mile. 13 pubar - en kväll. Detta resulterade i att jag låg däckad på Värmlands-toan klockan tio, Elias blev utslängd och Alice pratade franska. Fortsatte helgen med att dra med Alice på gasque, och vaskade lite skumpa. Gick i mitt livs första 8nde mars-tåg och skrek ut protestramsor för allt vad kroppen var värd, hade taco-kväll ggr 1000 och hängde på nationspubarna lite för mycket för mitt eget bästa. Möttes av beskedet att mitt älskade tings hade konkat, hade afterski med härjajämt och tog tåget till Jämtland. En vecka av snö, Oscars, grilla körv i skogen och komjölkning visade sig vara väldigt välbehövt.
 
 
 
APRIL
 
 
 
 
Så kom alltså april. En månad som i inledningen bestod av att jag bosatte mig i teatern då slutspurten på repet inför spexet hade dragit igång och den åttonde var det alltså premiär. Skrek ut mina repliker, sjöng mina låtar och firade med tuborg, fem föreställningar på raken. Spexveckan var intensiv, jag käkade på Max dagligen och var ständigt bakfull. Men helvete vad kul det var. Hade spexgala och blev invald en gång för alla - och månaden fortsatte där den hade avslutats. Valborg närmade sig, våren anlände till min stora glädje, jag bosatte mig vid Ångströms med tre ljuva själar och i varandras sällskap spenderade vi en vecka med att bygga vår trojanska enhörning samtidigt som det skrevs hemtenta. Vår flotte blev klar, tentan skickades in och valborgsveckan inleddes. Hade livets bästa skvalborg i sällskap av HärjaJämt i gamla salen, hängde på Flogstafester, firade kvalborg med dagsfest hemma hos Siri och Valborg kom. En dag som kan summeras med forsränning där jag ramlade ner i Fyrisån, fylla i ekoparken, Silvana, korridorsfester och skogsrave. 
 
 
MAJ
 

Ja, Maj. Maj inleddes med århundradets bakfylla och fortskred med hetsplugg, fester på Norrlands som alltjämt slutade i att halsa helium på toaletter och däcka i kammaren, bosatte mig i eko med Olivia under en helg och flydde allt vad livet var, svettades ihjäl och firade Eurovision i Stockholms gaykvarter med Tilda & Elias. Signade upp mig för sommarjobb och befann mig på årets event - vårbalen. En kväll som innebar en 28-timmars fylla, vals, snaps, att åka sekelskifteståg till en skog nånstans i Uppland och en rejäl dos amaze vänner. Ja jävlar. Slutspurten mot sommaren anlände, jag skrev sista tentan och spenderade terminens sista dagar med att dricka rödtjut, bli ämbetsman på Norrlands, spela kubb i eko, carpa bubbel i Stockholm, dansa och packa väskan. 

 
 
JUNI
 
 
 
Juni inleddes på bästa sätt då jag blev upplockad av mina kära och bilade till Göteborg i familjens + Gorans sällskap. Spankulerade runt i bästa Ulricehamn, gjorde entré på Liseberg och åkte allt som åkas kunde, skrek ut min själ till Håkan på Ullevi och bilade norröver för en sommar i Jämtland. Inledde sommarjobbet, spenderade en kväll eller tre på Marite, den ökända """concerta-kvällen""" med min kära Hannerz skedde, mjölkade kossor och tog flyget till Skåne på midsommar för att hänga med släkten, bli full och sjunga Jämtlandssången för samtliga närvarande (dvs typ 300 pers), carpade Österlens stränder och flög upp igen för jöbbe. 
 
 
 
JULI
 
 
 
Redan juli????? Hjälp. Nåväl, med juli kom BK-festivalen i aspås - en kväll som resulterade i bärs-bonk i en liten stuga och att jag gjorde entré i klamydiagrottan med käre Elias. Tog många och långa promenader, hade en veckas ledigt från jobbet som spenderades med mina kära bröder på turer till Åre, fiske och att vi åkte kanot (????), bilade runt Jämtland med Tilda & Goran, jobbade tills kroppen knappt visste något annat, stråket inleddes och jag åkte till Stockholm med Goran några dagar för att supa mig redlös på billig rosé, glo på Beyonce (och bli FRÄLST) samt spendera hela lönen på beyond retro - några fina dagar som avslutades med att vi tog nattåget norröver för att spendera en helg i Öset. Yran, närmare bestämt. I mina käras sällskap däckade jag i buskage, dansade bort mitt liv till Bob Hund, onyee gaddade in nämnda bands logga på armen, och avslutade juli svinfull klockan 06.00 på busstorget. 
 
 
AUGUSTI
 
 
 
Jovars. Inledde månaden med min sista jobbvecka på kära Gullvivan, med mina minst lika kära gamlingar. Tog sommarlov, hängde nere i stugan, körde in hö och packade ner ölen i väskan. Mot Göteborg. Åkte till Gbg och way out west med Victoria & Sara, en helg som jag såhär med kvittot i hand till stor del söp bort. Men men. Lyckades gadda in en gratis rödbeta och hångla med halva södra Sveriges befolkning - så är nöjd. Julia fyllde 20, vi drack skumpa på främmande vandrarhem, hade moshpit till Yung Lean och avslutade denna festivalen med att få gratis hotellnatt i Stockholm. Icke helt fel. Några dagar senare tog jag saaben norrut, till Blåhammarn och Onyee närmare bestämt. Hade solo-fjällvandring, kedjerökte gula blend, snackade skit och drack öl. Ett fantastiskt dygn. Annars så. Jag gick och fyllde 20 (precis som resten av de oheliga treenigheten), något min åldersnoja blev väl medveten om då jag på tolvslaget satt bakom knuten och smygrökte och lyssnade på progg. Spenderade min födelsedag med mina kära, klappade getter och drack lokalbryggd öl. Flyttade tillbaka ner till Uppsala och började på lärarprogrammet, insparken inleddes och trots en fantastisk start på kommande studietid - raserades lilla livet morgonen den 26e augusti. Mottogs av beskedet att min älskade vän Birk omkommit i en bilolycka och således har jag inte så mycket mer att säga om augusti. Mer än att, jag älskar dig Birk. 
 
 
 
SEPTEMBER
 
 

Försökte så sakteliga återgå till någon slags existens i sorgen, men kan ärligt säga att insparken och att omgiva sig med människor en ännu inte lärt känna ordentligt -aldrig hade kunnat komma mer olägligt. Spenderade stora delar av september med att ha gråtfyllor, kramades med min kära Hannerz, började jobba i Majs, min älskade Siri flyttade till London, flydde staden en helg och gjorde Helsingfors osäkert med kära lilla familjen, köpte taxfree-sprit med mina sista pengar och carpade karaokebaren, spexade på reccegasken och åkte upp till Jämtland i slutet av månaden. För att få någon slags förankring. 

 

 
OKTOBER
 
 
 
I Jämtland vankades det kära återseenden, dansade på Oscars & höll i caféet på gården när det vankades skördefest - en dag då jag bredde på jamskan mer än någonsin till besökande stockholmare. Månaden fortsatte och jag for tillbaka till uptown, blev invald i mitt kära HärjaJämt och spenderade väldigt många kvällar i sällskap av kära kursare med bärsa och nyp i handen. Åkte till en liten håla utanför staden när det vankades eriksblot med spexet - en helg som innebar sittningar, 70tals-tema, bastu, fylla och för mycket kärlek för en arm annastina att kunna hantera. Spexet!!!! Ily!!! Försökte kombinera jobb och plugg så gott jag kunde, blev publicerad av Metro i ett försvar av bygden och fick uppleva mina 15 minutes of fame (!!!), hade överraskningsfest för kära Nicole, och besökte biografer med bara mig själv som sällskap. Något jag starkt kan rekommendera.
 
 
 
NOVEMBER
 
 

Årets näst sista månad inleddes med dunder och brak när jag - en tenta senare - blev meddragen till London av min käre storebror. Vi carpade Camden, åkte vilse i metron, spelade the Clash, drack öl på de lokala pubarna, besökte en Tottenham-match på wembley och jag blev fotbolls-frälst, hade pubrunda med en saknad Siri och tog flyget hem igen till kära vänner. Det blev val i USA och jag avled i en kombination av vrede och depression efter valresultatet - vad i helvete?, besökte terminens städsexa och vaknade upp i Svartbäcken, ett flertal nationsfester gick av stapeln, och jag begav mig upp mot Östersund för en helg av skog, komjölkning, gamla vänner och tings. Så sant som det var sagt. Återvände till att det vankades bal på stocken för alla nationsaktiva, en kväll som avslutades i att jag fick en och annan insikt och började omvärdera min existens en gnutta. Sociologitentan blev skriven och jag skrek sönder min själ till Silvana och attendade musikyran. Var utklädd till Sporty spice och avslutade månaden uppe på Norrlands-kammaren med ett glas glögg i näven.

 
 
DECEMBER
 
 
 
Ja jävlar. Året rullade mot sitt slut och jag tog tåget till Oslo med Hanna & Frida för en långweekend i lådvinets, Håkans och carpandets tecken. Hamnade på oklara efterfester i Oslos förorter, skrek ut min själ till min ungdoms Håkan, käkade nudlar och återvände hem redigt sliten till ett träligt Uppsala bestående av tentaplugg, bli besatt av Skam samt att skrika drittsekk efter alla killar en såg, en trasig telefon men det hela livades upp av att Gustav kom på besök. Gjorde entré på luccegask med mina kära, drack glögg och jobbade i majs mer än lovligt. Tentan blev slutligen skriven och jag tog jullov, fick besök av min kära Julia och snackade skit till tonerna av Roxette. Bilade med kära Hannerz upp till mitt älskade Jämtland, och fick spendera avslutet av 2016 med de jag gillar allra allra bäst, glöggkvällar, tatuerade fötterna lite mer, en tripp till Åre med On-yee, åka runt i saaben och mjölka mina kossor. 2016 avslutades ändå på ett värdigt sätt.
 
 
 

Så ja. Ännu ett jävla år har gått och detta är min hitills fjärde årsresume på denna lilla hemsidan. Om 2013 var året jag blev ungdom på riktigt, 2014 var året jag reste en jävla massa, och 2015 året jag tog några trevande steg in i något slags vuxenliv - måste faktiskt 2016 vara året jag fick perspektiv. Perspektiv gällande att saker och ting är föränderliga, att det som är nu faktiskt bara är just precis nu och att tillvaron ständigt är under påverkan. Jag förlorade en kär vän, insåg vikten av att värna sitt eget värde, och jag tog någonstans där i kring ställning till vem jag vill vara. 2016 har varit hemskt på många nivåer, men fan i mig fantastiskt på andra. Det är väl det reflektion innebär, att se saker i ljuset för vad de verkligen innebar i slutändan. 

Tack, 2016. Du gav mig vänskaper jag idag värderar väldigt högt, insikter, bakfyllor, och betongväggar jag intet ont anade sprang rätt in i. 

Så, 2017. Hoppas jag och de jag älskar överlever dig. Hoppas du slår mig på käften och får mig att gråta och omvärdera. Hoppas du ger mig någon ytterligare pusselbit till vad livet egentligen kan vara. Hoppas du ger mig fantastiska minnen att skriva om när jag förhoppningsvis sitter här nästa år. Hoppas du ger mig kött på benen att vara en bättre människa, för det har ändå 2016 gjort. Trots allt. 

 

Det värsta som kan hända är ju trots allt att det går åt helvete, och det är ju inte så farligt.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela